Nej, detta gör dig inte mer effektiv

För ett tag sedan talade jag med en bekant – vi kan kalla honom A – och vi kom då att prata om en vän till A – som vi kan kalla B.

A berättade att B jobbar väldigt mycket och att han mer eller mindre aldrig tar någon semester.

Jag hörde att det fanns något beundrande i A:s tonfall när han pratade om B.

Tänk vilken disciplin, att aldrig någonsin ta semester.

Och A är knappast ensam om att se upp till personer som jobbar väldigt mycket.

Människor som ständigt sitter hukade bakom en laptop och aldrig unnar sig en ledig stund får i vissa sammanhang mer eller mindre hjältestatus.

I själva verket är det där förmodligen ett av de största självbedrägerierna som finns. Att aldrig vara ledig är rena rama raksträckan till att bli mindre effektiv.

Människor som jobbar mycket får nämligen långt ifrån alltid mer gjort. Även om deras disciplin kan vara beundransvärd är det inte säkert att den gynnar dem i det långa loppet.

För det första kan långa arbetsdagar bero på att man inte har prioriterat sina uppgifter tillräckligt väl och att man därför jobbar med fel saker eller jobbar med dem på ett ineffektivt sätt.

För det andra orkar vi inte jobba lika effektivt under en lång tid som under en kortare tid. Om vi arbetar många timmar i sträck kommer vi att bli mindre effektiva eftersom vi helt enkelt inte orkar hålla uppe takten.

Det är ungefär som med löpning. Vi orkar inte springa en kilometer i samma hastighet som 100 meter. Det säger sig självt.

Jobbar vi 10 timmar i sträck kommer vi inte att orka vara lika effektiva som om vi jobbar fyra eller sex timmar med samma sak.

För det tredje behöver vi återhämta oss. På samma sätt som att vi inte orkar springa två hundrameterslopp efter varandra utan att vila så måste vi återhämta oss från arbetet ibland för att orka prestera på max.

Dessutom är det roligare att jobba om vi blandar upp arbetet med lite vila och andra aktiviteter då och då.

För det fjärde behöver vi ofta lite distans till vårt arbete för att bli mer kreativa och få bättre idéer.

Det finns en anledning till att de flesta människor får fler innovativa uppslag när de står i duschen eller är ute och joggar, och inte när de sitter bakom ett skrivbord eller i ett konferensrum.

Tro mig, jag vet hur lätt det är att glömma bort allt det där, speciellt när vi jobbar med något som vi brinner för.

Än viktigare blir det då att se till att vi verkligen återhämtar oss med jämna mellanrum.

Ett sätt att se till att återhämtningen verkligen blir av är att planera och schemalägga dem.

Det kan du göra genom att följa följande två steg:

Börja med att skriva ner alla aktiviter som du tycker är roliga och energigivande, men som du inte har ägnat dig åt på ett tag.

Sätt av minst två dagar i veckan, exempelvis lördag och söndag och planera in en eller ett par av dessa aktiviteter då.

Det kan kännas lite krystat att schemalägga även lustfyllda aktiviteter på det här viset. Och om detta inte är något problem för dig behöver du naturligtvis inte göra det.

Men om du vet med dig att du gärna glömmer bort att koppla av och återhämta dig kommer den här typen av planering att göra dig mer effektiv eftersom den hjälper dig att fylla på dina energinivåer.

För även om många delar A:s bild av att det är beundransvärt att jobba mycket, så är det smartare och mer effektivt att låta arbetspassen varvas med avkoppling.

Förhoppningsvis kommer även B att upptäcka detta snart.

Vad har du själv för knep för att återhämta dig och få mer gjort?

Fredrik

P. S. Kanske känner du till 80/20-regeln? När det gäller tidshantering innebär den att 20 procent av våra ansträngningar står för hela 80 procent av våra resultat. När vi jobbar för mycket leder det ofta till att 80 procent av våra ansträngningar leder till endast 20 procent av resultaten.

Lämna en kommentar

Don`t copy text!

Vart vill du att jag skickar checklistan?

Din e-postadress är 100 % säker. Läs mer om vår integritetspolicy på fokusformeln.se/integritetspolicy