En vanlig missuppfattning om effektivitet är att det handlar om att få så mycket som möjligt gjort.
Det är självklart en viktig del, men det är inte den enda pusselbiten för att bli mer effektiv.
Effektivitet handlar också om att jobba med rätt typ av uppgifter.
Om du får massor av saker ur händerna, men jobbar med fel uppgifter kommer du ändå inte att ta tillvara på tiden på ett bra sätt.
Då kan du jobba hårt en hel dag, utan att spendera den på ett vettigt sätt.
Vad vill du med din tid?
Det här låter på sätt och vis ganska självklart, men tro mig, det är långt ifrån alla som tänker på detta när de vill bli mer effektiva.
För att hantera tiden på ett bra sätt är det därför viktigt att veta vad du vill uppnå med den, det vill säga att sätta tydliga mål.
När målen väl är på plats kan du bygga resten din planering på dem och låta majoriteten av dina dagliga aktiviteter utgå ifrån detta.
Vi kan likna det här med att gå och handla. Om du inte vet vad du ska köpa kan du spendera hur mycket tid som helst i affären.
Det är också lättare att bli distraherad av alla andra varor så att du tappar fokus.
Tydliga mål = mindre jobb
Om du däremot har ett tydligt mål med din handling, det vill säga en inköpslista, så går det betydligt fortfare.
Då vet du precis vad du ska ha och kan gå direkt till de varorna och slipper dessutom att distraheras av andra saker i butiken.
Det är på samma sätt när det handlar om effektivitet på jobbet.
Med tydliga mål kan du jobba mindre, men ändå öka din effektivitet eftersom du lägger tiden på rätt saker.
Det blir dessutom enklare att planera, prioritera och bedöma om du lägger tiden på rätt saker.
Kort sagt, med tydliga mål kommer många andra bitar att falla på plats, så att du inte bara får fler saker ur händerna utan dessutom jobbar med rätt saker.