Har du någon gång tänkt så här:
Om jag ska få ett bra resultat måste jag lägga ner så mycket tid som möjligt på uppgiften och anstränga mig så hårt det bara går?
I så fall är du i gott sällskap.
De flesta av oss sätter likhetstecken mellan hur hårt vi jobbar med någonting och hur bra resultatet blir.
Men stämmer det verkligen?
Leder en stor ansträngning alltid till ett bättre resultat?
Nja, inte riktigt. Ibland kan det faktiskt vara precis tvärtom.
Detta var någonting som jag fick lära mig den hårda vägen för ett antal år sedan när jag blev tillfrågad om att hålla en föreläsning.
Massor av tid i onödan
Det speciella med detta tillfälle var att jag bara skulle prata i cirka 20 minuter, till skillnad från många gånger annars, då jag ofta håller heldagsföreläsningar.
Jag bestämde mig för att förbereda mig riktigt, riktigt noggrant, på ett helt annat sätt än vad jag har möjlighet att göra när jag ska prata i flera timmar eller dagar och det är svårt att gå igenom allt i detalj.
Jag repeterade presentationen om och om igen, och lärde mig mer eller mindre
vad jag skulle säga ordagrant.
Jag lade ner massor av tid på mitt bildspel.
Jag skrev en unik artikel för publiken som sammanfattade min föreläsning i stället för att nöja mig med de vanliga handoutsen som bygger på bildspelet.
Ganska ambitiöst om jag får säga det själv. Och som du säkert förstår så tog det en hel del tid.
Hur det gick
När det väl var dags för föreläsningen kände jag mig minst sagt nöjd. Jag hade inte kunnat förbereda mig en minut till.
Ingenting var lämnat åt slumpen.
Så hur gick det då?
Helt ärligt? Så där.
Efter all denna förberedelse hade jag räknat med att detta skulle bli en av mina bästa presentationer någonsin. Men så blev det inte.
Den var inte någon katastrof heller. Jag gjorde helt okej ifrån mig. Men det var inte en av mina bästa stunder på scen.
Så vad berodde då detta på? Varför stod resultatet inte i paritet med mina förberedelser?
En viktig lärdom
En del av förklaringen tror jag handlar om att jag helt enkelt hade förberett mig för mycket.
Jag kunde min presentation så grundligt och var så förberedd att det inte fanns någon spänning eller nerv kvar.
Om jag hade lagt ner lite mindre tid skulle jag inte ha känt mig lika förberedd, men jag hade förmodligen varit lite mer på tå, och presentationen hade blivit mer livfull och spännande.
Så även om jag inte levde upp till mina egna förväntningar den gången lärde jag mig en hel del.
En av dessa lärdomar var att en stor arbetsinsats inte alltid leder till ett bättre resultat och att det är viktigt att lägga lagom mycket tid på sina uppgifter.
Inte bara för att det sparar oss tid, utan för att det också många gånger ger ett bättre resultat.
Har du själv några erfarenheter av att förbereda dig för mycket?
Ditt nästa steg
I grund och botten är det precis det här som personlig effektivitet handlar om, det vill säga att kunna få bättre resultat utan att jobba mer.
Om du vill lära dig mer om hur detta går till i praktiken, ta gärna en titt på min bok ”Personlig effektivitet: En handbok i konsten att få mer gjort på några timmar än vad andra hinner på en dag”.
Boken är sprängfylld med konkreta metoder för hur du får ut mer av din tid utan att jobba hårdare.
Klicka här för att läsa mer och beställa ditt eget exemplar.