De flesta personer som kämpar med att få tiden att räcka till har nog någon gång ställt sig följande fråga:
Går det att göra någonting åt det här? Kan jag verkligen bli mer effektiv, trots att jag i grunden är en ganska oorganiserad person?
Svaret på detta är definitivt ja – du kan göra väldigt mycket åt din effektivitet, även om du inte är en strukturerad person från början. Det visar inte minst min egen historia.
Jag har varit där du är
Innan jag upptäckte hur enkelt det kan vara att bli mer fokuserad och effektiv var jag en väldigt ostrukturerad person.
Under större delen av mitt liv har jag haft väldigt svårt att planera min tid och ha en god framförhållning i mitt arbete.
Jag har varit en mästare på att skjuta upp mina uppgifter och jag har också mått ganska dåligt av att inte vara mer organiserad.
Det här blev väldigt tydligt för mig när jag sa upp mig från mitt jobb som konsult och startade eget företag.
Helt plötsligt hade jag inte några yttre ramar eller någon yttre struktur att förhålla mig till utan var helt utelämnad till mig själv.
Trots att jag hade en hög ambitionsnivå och ville väldigt mycket kändes det som att jag inte riktigt kom någonstans.
Jag jobbade och jobbade, men när mina arbetsdagar var slut kändes det ändå inte som att jag hade fått så mycket gjort, i alla fall inte i relation till hur mycket tid jag hade lagt ner.
Hur jag hittade en lösning
Till en början trodde jag inte att det gick att göra så mycket åt det här, utan att vissa människor helt enkelt bara är mer ostrukturerade och mindre effektiva än andra.
Så jag försökte att lösa situationen genom att jobba hårdare och mer. Det visade sig dock inte vara någon bra idé eftersom det bara ledde till mer stress och frustration.
Lite av en slump råkade jag komma över en onlinekurs om personlig effektivitet och tidshantering.
Jag tyckte inte att kursen som helhet var speciellt givande, men där fick jag lära mig en teknik som gjorde att jag ganska snabbt blev betydligt mer fokuserad och effektiv samtidigt som jag kände mig mindre stressad och splittrad.
Jag insåg att om den här tekniken kunde göra en sådan enorm skillnad så fanns det säkert fler metoder som kunde hjälpa mig att bli strukturerad och effektiv.
Jag letade och letade
Därför började jag att leta upp material och lära mig så mycket som möjligt om personlig effektivitet och tidshantering.
En del av det jag upptäckte fungerade inte alls speciellt bra, medan andra tekniker gjorde en enorm skillnad för min effektivitet.
Allteftersom började jag välja ut de tekniker som fungerade allra bäst och justerade och förenklade dem, och satte samman dem till ett eget system.
Jag märkte att jag blev betydligt mer effektiv när jag följde det här systemet samtidigt som jag också kände mig mindre splittrad och överväldigad.
Mitt system sattes på prov
Det här systemet kom verkligen att sättas på prov i samband med en väldigt hektisk jobbperiod.
Parallellt med att jag hade ett uppdrag som redaktör för en tidning jobbade jag som frilansreporter och hade dessutom flera uppdrag som konsult.
Under en del av den här perioden skrev jag även en bok.
Visserligen var det svårt att hinna med allt under den här perioden, och jag rekommenderar ingen att försätta sig i en sådan situation.
Men utan alla de kunskaper om personlig effektivitet och tidshantering som jag hade samlat på mig tror jag inte att jag hade klarat av den här arbetsbelastningen överhuvudtaget.
Många andra har samma behov
Jag hade egentligen inte någon tanke på att jag skulle lära ut mitt system till andra, men genom åren har jag väldigt ofta fått frågan om hur det går till att öka sin effektivitet.
Och eftersom jag vet att många har svårt att hantera sin tid på ett bra sätt bestämde jag mig för att börja lära ut det här till andra människor. Den här webbplatsen är en del av detta liksom min bok och min onlinekurs.
Nu vet du lite mer om mig och hur jag lärde mig att bli mer effektiv. Låt oss nu sätta igång och titta på hur du kan göra detsamma. En bra början är att göra något av följande:
- Ladda ner min checklista med en av mina favorittekniker när det handlar om personlig effektivitiet. Klicka här för att läsa mer.
- Ta en titt på min bok ”Personlig effektivitet: En handbok i konsten att få mer gjort på några timmar än vad andra hinner på en dag”. Klicka här för att läsa mer.