Om det är något som gör oss mindre effektiva, så är det när vi fastnar i detaljer och börjar överarbeta våra uppgifter.
Om vi till exempel ska göra ett bildspel och lägger för mycket fokus på en viss detalj, som att hitta rätt bild, kan jobbet dra ut på tiden rejält.
Arbetet blir dessutom både segare och mindre motiverande eftersom det inte känns som att vi kommer någonstans (vilket ju också stämmer).
Jag har hittat en lösning på detta som fungerar fint för att undvika den här typen av tidsslöseri.
I grund och botten handlar det om samma tänkesätt som återfinns inom stora delar av techindustrin.
Låt mig förklara.
Apple gör inte allt perfekt direkt
När Apple eller något annat techföretag släpper en ny mjukvara är den förstås inte alltid helt perfekt från början.
Det sker hela tiden uppdateringar och förbättringar i och med att tekniken utvecklas.
En del buggar är dessutom svåra att upptäcka på förhand eftersom det är först när programmen används av kunderna som dessa brister blir tydliga.
Det gör dock ingenting eftersom felen går att rätta till i efterhand tills nästa version av programvaran kommer ut.
Den här typen av tänkesätt kan du anamma även när det handlar om att bli mer effektiv. Du behöver nämligen inte heller alltid göra allting perfekt från början.
Mycket av det du gör kan du förbättra i efterhand.
Gör klart efteråt – om det finns tid
I exemplet med att skapa ett bildspel är det till exempel bättre att välja första bästa bild som fungerar någorlunda, och sedan byta ut den i efterhand om det finns tid till det.
Om du tänker efter kan du säkert komma på flera uppgifter som du har en tendens att överarbeta.
Fundera på om du i stället kan tänka på samma sätt som Apple och andra techföretag och göra klart en okej version nu och sedan förbättra den i efterhand, om det finns tid till det.
Många gånger kommer du då att märka att det faktiskt blev helt okej från början, och att det inte finns någon anledning att göra några större förändringar.
Dessutom slipper du att fastna i olika moment, så att du i stället kommer framåt, vilket blir motiverande i sig och minskar risken för att skjuta upp dina uppgifter.
Sammantaget gör det att du både får fler saker ur händerna och mår bättre under tiden som du jobbar. Inget dålig kombination.
Vill du veta mer om hur du enkelt ökar din effektivitet och har roligare när du jobbar, ta en titt på min onlinekurs Fokusformeln.
Du hittar alla detaljer här.