I början av 2000-talet gjordes det en studie där Harvard-forskaren Leslie Perlow undersökte hur stor betydelse en massa avbrott har för vår produktivitet.
Hon lät därför ett antal ingenjörer, som i vanliga fall ofta blev avbrutna av sina kollegor, få jobba ostört under flera timmar varje dag.
Därefter utvärderade forskarna det hela och tittade på hur mycket mer effektiva ingenjörerna hade blivit.
Gissa vad resultatet visade?
Mer effektiv utan avbrott
Faktum var att de hade ökat sin effektivitet med hela 65 procent som ett resultat av att de fick jobba utan avbrott.
För de flesta låter det där mer eller mindre otroligt, men om du någon gång har provat att sitta fullt koncentrerad och jobba med något ostört så vet du vilken skillnad det gör.
Många gånger tänker vi inte på hur mycket mindre produktiva vi blir när vi hela tiden blir avbrutna av exempelvis våra kollegor.
De menar förstås inget illa, men alla dessa avbrott innebär i praktiken att de stjäl en massa tid från dig.
Inte nog med att avbrotten i sig tar tid om du måste avbryta det du håller på med för att svara på en fråga eller liknande.
Du kommer dessutom att tappa fokus och vara långt ifrån lika effektiv när du återgår till det som du höll på med före avbrottet.
E-posten är minst lika illa
Nu kanske du tänker att detta inte är något större problem när så många jobbar hemifrån och inte träffar sina kollegor fysiskt, men det stämmer inte.
Det är lika illa att bli störd av exempelvis e-post, telefonsamtal eller sms.
Avbrotten i sig går inte alltid att göra någonting åt med tanke på hur vårt arbete är organiserat, men det går att ha några saker i åtanke.
En bra början är att undvika att ständigt vara tillgänglig, om inte jobbet kräver det (många gånger är omgivningen inte lika beroende av oss som vi tror).
Så hanterar du avbrott
När det gäller e-post bör du försöka att sätta av vissa tider då du läser mejl i stället för att ha programmet igång hela tiden.
Om du sitter på ett kontor kan du exempelvis sätta dig på ett ställe där du vet att du får vara ifred när du jobbar med något som kräver full koncentration.
Ett annat sätt är att helt enkelt sätta på sig ett par hörlurar för att signalera till din omgivning att du inte vill bli störd.
Det går också att skapa regler och policies på en arbetsplats om att inte störa varandra under vissa tider (det kan låta drastiskt, men prova själv så får du se att det faktiskt funkar).
Det viktigaste är att du tar avbrotten på allvar och hittar ett sätt att undvika att bli störd så att du inte låter andra stjäla din tid mer än nödvändigt.
Vill du veta mer om hur du skapar ett starkt fokus för att få betydligt mer gjort, ta en titt på min onlinekurs Fokusformeln.