Hur ett misslyckat träningspass kan lära dig att jobba mindre

Som du kanske vet sedan mina tidigare mejl är styrketräning ett av mina stora intressen.

Jag har tränat regelbundet i flera år nu och under den tiden har jag testat massor av olika träningsfilosofier och -upplägg.

En återkommande faktor i min träning, oavsett vilket program jag följer, är att jag försöker att lyfta lite, lite tyngre varje träningspass för att hela tiden utvecklas och komma vidare.

Ibland händer det dock att jag inte lyckas med detta utan till och med backar en smula och känner mig lite svagare jämfört med föregående pass.

Man skulle kunna tro att den bästa lösningen på detta är att träna mer. Men det stämmer inte.

Många gånger är det bättre att göra precis tvärtom, det vill säga att träna mindre.

Styrketräning kräver återhämtning

När jag känner mig svagare brukar det nämligen handla om att kroppen har fått för lite återhämtning och behöver vila för att kunna bli starkare igen.

Samtidigt är det inte helt ovanligt att vi tror att mer av något per automatik ska leda till någonting bättre.

Tänk bara på hur det är när det handlar om tid. När vi inte hinner allt som vi har åtagit oss tänker vi gärna att lösningen ska vara att jobba mer.

Men det är samma sak här. Ofta handlar det om att faktiskt jobba lite mindre så att vi får fylla på vår energi.

När vi känner oss mer energiska blir vi också mer effektiva och får lättare att koncentrera oss.

Det i sin tur gör att vi får mer gjort på samma tid, vilket innebär att vi kan jobba mindre för samma resultat så att vi kan fylla på vår energi ännu mer. Det blir med andra ord en god cirkel.

Tre steg till mindre jobb och mer energi

Nu går det förstås inte bara att minska ner på arbetstiden rakt av utan att göra några övriga förändringar i ditt sätt att jobba. Du måste göra det på ett genomtänkt sätt.

En bra början är att följa dessa tre steg:

  1. Sätt ett tydligt mål så att du vet vad du vill uppnå med din tid,
  2. prioritera dina uppgifter så att du lägger tiden på exakt rätt saker och
  3. gör en kartläggning av vanliga tidstjuvar så att du kan undvika dem.

Allt detta ingår i den fas jag kallar Riktning i min kurs Fokusformeln.

Vill du veta mer om de exakta stegen i den här fasen av en effektiv tidshantering så hittar du alla detaljer om kursen här.

Lämna en kommentar

error: Copyright © 2017-2022 Fredrik Hillvesson
Don`t copy text!

Vart vill du att jag skickar checklistan?

Din e-postadress är 100 % säker. Läs mer om vår integritetspolicy på fokusformeln.se/integritetspolicy